ZUKEN engineering days 2009, Dallas/Texas

Konferenzbeitrag “A model based environment from requirements to production code”

HANSER automotive, 2009

 Veröffentlichung “Vom Funktionsnetz zum Seriencode”

HANSER automotive, 5/6 2009, Carl Hanser Verlag

4.Euroforum Jahrestagung München, Februar 2009

Konferenzbeitrag Dr.Reichart, Co-Autor

4.CTI-Forum “Automotive EESystems”, Nürtingen, 15./16.4.2008

Konferenzbeitrag “Integrierter E/E-Architekturentwurf und -optimierung”

SAE 2008 conference, Detroit, 14.4.2008

“Holistic Change Management in Automotive Electrical/Electronic Development using an Integrated Engineering Product and Process Model” ,  Co-Autor

 “The automotive domain has encountered significant changes within its competitive environment over the last decade. Automotive OEMs are forced to constantly introduce innovative features and additional functions within their engineering products in order to satisfy customers needs. As a consequence, Electrical/electronic (E/E) development has become a key process enabling OEMs to address the required needs. To face this new challenge, the automotive industry has started to gradually introduce development processes for E/E systems. However, current approaches are component-oriented rather than system-oriented meaning that the engineering product is considered completely decoupled from the underlying engineering process.
In this work a model-based approach to integrate product and process of E/E system development is proposed. The entire E/E system, which is referred to as the engineering product, is modeled on its functional level. This model can be simulated using standard simulation environments such as MATLAB/Simulink.”

Embedded realtime world, Paris, März 2008

Konferenzbeitrag „Integrated engineering of embedded systems“

Elektronik im Kraftfahrzeug, Baden-Baden, 11.10.2007

Konferenzbeitrag: ”Code vs. Cable – modellbasierter Entwurf und Optimierung von E/E-Systemen”

www.vdi.de/autoelectronics2007

“Integration von Elektrik und Elektronik auf Basis eines gemeinsamen Referenzmodells
Architekturbewertung mit Echtzeitanalysen,konsistente Datenhaltung in E/E-PDM-System
Automatische Generierung von Lastenheften und Schaltplänen,
Darstellung eines aktuellen realen Beispiels mit E.3cable, ESCAPE, ChronSIM und DS2“

Konferenz “Elektronik im Automobil”, Baden-Baden, 11.10.2007

Konferenzbeitrag:  ”Code vs. Cable – model based design and optimisation of E/E-systems”

SAE Commercial Vehicle Engineering Congress  2007, Detroit

Paper presentation “Fault Tracking and Failure Effect Analysis in Complex Automotive Control Systems based on a Generic Modeling Approach”, co-author

SAE Commercial Vehicle Engineering Congress 2007 (n/a, n/a, 2007-10-31). n/a, 2007, p. n/a. - 07CV-107

Product Life Live, Mainz, 2006

Leitung eines Workshops: „PDM als Engineering Data Backbone für die Entwicklung mechatronischer Systeme“

VDE ivz2983, November 8, 2006

Mechatronik, Paderborn, 2006

Konferenzbeitrag: „Optimierung von E/E-Architekturen in Fahrzeugen mittels modellbasierter Entwicklung von Mechatronik“

„Der Beitrag beschreibt den Ansatz der modellbasierten Entwicklung von E/E-Systemen vom funktionalen Modell über die technische und topologische Architektur bis hin zum Kabelbaum-design. Die Erfahrungen aus einem mehrjährigen Integrations-PDM Forschungsprojekt unter Berücksichtigung von Simulationsdatenmanagement sowie die Implementierung eines funktionalen Ansatzes zur Beschreibung von E/E-Systemen werden zusammengefasst, um einen leistungsfähigen Ansatz zum Systemdesign mit Einsatz von mechatronischen Komponenten sowie der Abbildung in einem Engineering Data Backbone zu präsentieren.“

Heinz Nixdorf Institut (Hrsg.), 2006 , March 30, 2006

Elektronik im Automobil, Ludwigsburg, 2005

Konferenzbeitrag: “Functional modelling and design of automotive control systems”

World Congress for Railway Research Florenz, 1997

Konferenzbeitrag “Integrated computer aided product engineering”

 “All rail system suppliers face the challenge of decreasing market prices and increasing customer requirements on LCC and RAMS. Mergers and cooperations lead to global distributed development and manufacturing with increasing demands on international project and workflow management. Companies are restructured to focus on customer projects. Today’s support of information technology can not keep pace with this dramatic change. A new approach is needed to solve the arising problems: Integrated Computer Aided Project Engineering
CAPE is an integrated engineering environment that introduces a new engineering
process. Main features are:


  integration of the three engineering disciplines:
 Control and Communication, Electrical and Mechanical Engineering
  world-wide distributed engineering based on the global share of data
  data based engineering instead of document based workflow
  support of the complete process chain from tendering to maintenance
  design-to-LCC, design-to-RAMS functionality
  modelling of rail systems and subsystems on an abstract as well as a generic level
 calculation and simulation of system models regarding important aspects like
 LCC, RAMS, ESC etc.
  verification of design by model analysis
  reuse of engineering solutions instead of implementations
  consistency of the complete system design (control, electrical and mechanical parts)
  control system engineering according to IEC1131
  generation of information for knowledge based diagnosis and fleet management  systems
  consistent object oriented approach including OODB and CORBA
 integration with Product Data Management (Metaphase)

World Congress for railway research Paris, 1994

Konferenzbeitrag “Maintelligence - wissensbasierte Werkstattdiagnose”

GMA-Congress ‘93 Automation technologies, 21./22.9.1993 Dresden

Konferenzbeitrag “CAPE/C: Computer aided project engineering of vehicle control systems”

TdSE 2017- Heinz Nixdorf Forum , Paderborn, 9.11.2017

 Konferenzbeitrag “EXEED: Integrierte, modellbasierte Entwicklung des E/E-Systems einer neuen Fahrzeugplattform für alle zukünftigen Fahrzeuge von CHERY”

BICC-Net Innovation Forum , München, 8.4.2011

 Konferenzbeitrag “Integration of model based design with PDM - nightmare or piece of cake?”

Product Day Fellbach , 2010, Fellbach/Stuttgart

 Konferenzbeitrag “Integrated product & process design”

Euroforum Konferenz  Automobilelektronik, München , 10.2.2010

 Konferenzbeitrag  „Modellbasierte Kooperation  zwischen OEM und Supplier”

BMW IT-Messe, München, 15.10.2009

Konferenzbeitrag  “Die Komplexitätsfalle- wie man hineingerät und wie man sich   daraus befreit“

„Die letzten 5 Jahre waren geprägt von der Einführung domainspezifischer
Modellierungswerkzeuge und -methoden. Die Nutzung solcher Tools nicht nur zur virtuellen Entwicklung, sondern auch zum Zwecke des Variantenmanagements
und der Code-Generierung hat viele Anwender in eine Komplexitätsfalle geführt. Der Weg aus dieser Falle zu höchst effizienten Engineering-Prozessen führt über ein domainunabhängiges Referenzmodell, das in allen Phasen eines Projekts vom Requirement bis zum Seriencode durchgängig verwendet werden kann. Die Einfachheit der Abstraktion ist dabei der Schlüssel zu Handhabbarkeit und Akzeptanz. Der Beitrag zeigt auf, wie dieses Referenzmodell die domainspezifischen
Werkzeuge von Software bis zum Schaltplan integriert, Datenkonsistenz herstellt und zeitraubende Engineering-Aufgaben automatisiert. Anhand der Engineering-Plattform ESCAPE wird gezeigt, dass die benötigten Werkzeuge bereits heute verfügbar sind, um Einsparpotentiale von 15-30 Prozent im E/E-Prozess zu realisieren.“

3E-MOTION verfügt über führende Köpfe im Bereich “Integrated Engineering” und “Virtual Solution Design”.  Seit 1993 wurden zu diesem Thema Konferenzbeiträge und Publikationen in Fachzeitschriften veröffentlicht. Wir senden Ihnen bei Interesse gerne die entsprechenden Dokumente.

Liste der Publikationen

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